A klón, aki túlontúl emberi
Jörg Widmann: Arc a tükörben

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzőjét, Jörg Widmannt először a darab keletkezéstörténetéről kérdeztük.

jorg_widmann_c_marco_borggreve_cover2.jpgJörg Widmann, Fotó: Marco Borggreve

A kitűnő rendező és intendáns, Peter Jonas keresett meg a kétezres évek legelején azzal az ötlettel, hogy komponáljak a Müncheni Operafesztivál számára egy új művet, melyet a város egyik kisebb, ugyanakkor nagyon patinás, rokokó stílusban kialakított színházában, a Cuvilliés-Theaterben mutatnának be. Ez a körülmény már önmagában is nagy megtiszteltetés volt számomra, hiszen 1781-ben Mozart itt vezényelte az Idomeneo ősbemutatóját. Peter Jonas – közelmúltbéli halála a német és a nemzetközi zenei élet óriási vesztesége – mindössze két dolgot kért tőlem. Az egyik az volt, hogy az új mű cselekménye a jelenben játszódjék, a másik pedig technikai jellegű volt: mivel a fesztivál egyik produkciója számára már lekötöttek egy kórust, az új darabban ne legyen rá szükség. Persze azonnal elkezdtek bennem kavarogni az ötletek, és – mondanom sem kell – állandóan egy kórust hallottam a fejemben, és bármennyire is igyekeztem, nem tudtam szabadulni a hangzásától. Szóval ki kellett egyeznünk abban, hogy egy fiúkórus mégis szerepeljen az előadásban. A premieren eszményi teljesítményt nyújtva énekelt a Tölzer Knabenchor. A későbbi produkciókhoz hasonlóan a bécsi és a budapesti előadásokon is nőikart hallunk majd. 

A cselekmény nem is annyira a jelenben, mint inkább a közeli jövőben játszódik. Egy biotechnológiai vállalat áttörést ér el az ember klónozásában, a „teremtmény” pedig még a tökéletesnél is tökéletesebb másolata a vállalatot vezető Bruno feleségének, Patriziának. Könnyen adódott ez a kiindulópont?

Tulajdonképpen igen. A darab szövegírója, Roland Schimmelpfennig már a legelső vázlatokban a klónozás témájával kapcsolatos jelenetekben gondolkozott. Más, a mai kor kihívásaihoz, közérzetéhez – például a klímaválsághoz vagy a terrorizmushoz – kapcsolódó témaötletek fel sem merültek. Olyan opera-disztópiában gondolkodtunk, melyben maga a disztópia nem teljesen az utópia ellentéte, sőt ezek nagyon is közel állnak egymáshoz. A jelenből nézve a klónozás puszta lehetősége akár pozitív előrehaladásnak is tűnhet, ugyanakkor a klónozás által felvetett problémákon, konfliktusokon keresztül érzékletesen lehet bemutatni a modern társadalom olyan jellegzetes jegyeit, mint a változékonyság és a törékenység. Egy későbbi darabom, a Babylon – annak ellenére, hogy cselekménye mitikus időben játszódik – ugyanezekkel a kérdésekkel foglalkozik. 

A történet ultramodern, ugyanakkor a karakterek közötti konfliktus az egyik legtipikusabb operai alaphelyzet.

Ez igaz, de van benne egy csavar. A párkapcsolati riválissá váló két nő tökéletes tükörképe egymásnak – ezért is kell nagyon vigyázni arra, hogy a klón soha ne lássa meg önmagát egy tükörben, mert az tragikus identitásvesztéshez vezetne. Amikor ez bekövetkezik, az a darab legsötétebb mélysége. Justine, akit úgy alkottak meg, hogy örökké éljen, öngyilkos akar lenni. Számomra ez megrázóbb, mint például a Tosca bámulatosan hatásos befejezése. De nemcsak a klón, az opera valamennyi szereplője súlyos veszteségeket él meg. Patrizia napról napra látja, ahogy a klón egyre érdekesebb lesz a férje számára. A férj pedig mind kiszolgáltatottabbá válik a klón felől érkező érzelmi érdeklődésnek. Bruno, a klónozás technikáját kidolgozó biológus pedig a féltékenység és a klón tökéletesítésének mániája között őrlődik – hiszen a klónban feltámadó érzelmekkel nem kalkulált.

 jorg_widmann_009_c_marco_borggreve.jpgJörg Widmann, Fotó: Marco Borggreve

Justine és Patrizia, a két női karakter között tehát nincs látható különbség. Komponistaként törekedett arra, hogy zenei eszközökkel különbséget tegyen a két identitás között?

Igen is meg nem is. Igyekeztem Justine alakját zeneileg is „humanizálni”. Semmilyen mechanikus, robotszerű karaktert nem társítottam hozzá. Ő nem olyan, mint Olympia a Hoffmann meséiből. Gépiességet inkább az érzelemmentességet mutató üzletasszony, Patrizia reakcióiból lehet kihallani. A történetben azt találtam különösen izgalmasnak, hogy a szereplők épp máshogyan jelennek meg a színpadon, mint ahogyan ezt elvárnánk tőlük. Van egy jelenet, amikor mindkét nő alszik. Itt kifejezetten azt szerettem volna elérni, hogy a szólamok zeneileg teljesen egyneművé váljanak, hogy a hangzás arra is utaljon, hogy ők ketten egymást álmodják. Mindkét szólamot magas szopránra írtam, de összességében azt kell mondanom, hogy a színpadi szituációkhoz igazodva mindkét szereplőnek nagyon is egyéni hangja van. Justine gyermeki izgalommal és ártatlansággal falja a világot, nyitott, őszinte, rengeteg kérdése van, nem gép, nem puszta szerkezet.

 jorg_widmann_019_c_marco_borggreve.jpgJörg Widmann, Fotó: Marco Borggreve

Ön jól ismeri a magyar közönséget, milyen várakozással gondol a budapesti előadásra?

Remélem, hogy a budapestiek kegyesek lesznek velem, illetve a fiatal Jörg Widmann operájával. Tudom, hogy nagy koncentrációval fogják majd hallgatni a darabot, és azzal a mélységes komolysággal, amelyet a magyar kollégákkal, barátokkal végzett közös munka során mindig megtapasztalok. Ahogy most a magyar zenészekhez, zenéhez fűződő kapcsolatomra gondolok, nézze, lúdbőrös lett a karom. Azt hiszem, ez fejezi ki legjobban az érzéseimet.

Szerző: Molnár Szabolcs

A cikk a Müpa Magazinban jelent meg, amely, ide kattintva pedig online is végiglapozható.

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztunnep.blog.hu/api/trackback/id/tr5517919697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

LISZT ÜNNEP NEMZETKÖZI KULTURÁLIS FESZTIVÁL

Zenetörténeti jelentőségű bemutatók, legendás együttesek, kortárs produkciók idézik meg Liszt szellemiségét 2023. október 11. és 22. között a harmadik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztiválon.

süti beállítások módosítása