Mi van a maszk mögött?

Bár a Familie Flöz előadásait legtöbbször néma színházként szokták definiálni, akinek volt már szerencséje hozzájuk, tisztában van vele, hogy a német együttes produkciói ennél sokkal összetettebbek. Szöveg nélkül, de igen erős vizualitással, mozgással és zenével egészen komplex, filozófiai mélységekig merészkedő, humorral, költőiséggel, virtuozitással alaposan fűszerezett produkciókat hoznak létre.

221008-09_familiefloz_hokuspokus_001_c_johannes_kressin_web.jpgHokuspokus, Fotó: Johannes Kressin

A Familie Flöz Németország egyetlen fizikai színházat oktató közintézményéből, az esseni Folkwang Művészeti Egyetem falai közül indult hódító útjára két hallgató, Hajo Schüler és Michael Vogel ötlete nyomán. 1994-ben ugyanis itt mutatták be Németország legnagyobb ipari zónája, a Ruhr-vidék és az ott élő bányászcsaládok előtt tisztelgő, Über Tage című előadásukat, amelyből később a társulat első hivatalos produkciója, a Familie Flöz Kommt Über Tage lett. A flöz kifejezés egyébként a föld egy ásványokban és bioanyagokban gazdag rétegét jelenti. Az előadást a közönség és a sajtó egyaránt méltatta, a társulat pedig a következő években több nemzetközi fellépésre is meghívást kapott Franciaországtól Dánián át egészen Szlovákiáig, és 1998-ban a berlini Volksbühne Praterben is lehetőséget kaptak.

221008-09_familiefloz_hokuspokus_007_c_simon_wachter.jpgHokuspokus, Fotó: Simon Wachter

Az ezredforduló mérföldkőnek bizonyult a társulat életében. Két év alatt két új produkciót hoztak létre – 2000-ben a Maschinenhaus Essen kortárs előadó-művészeti központban a Two% – Happy Hour, egy évvel később pedig a dortmundi színházzal közösen a Two% – Homo Oeconomicus című előadást mutatták be –, az 1998-ban debütált, a pokol és a mennyország közötti légüres térben tengődő étteremben játszódó Ristorante Immortale pedig meghívást kapott a kortárs előadó-művészet legfontosabbnak tartott európai seregszemléjére, az Edinburgh Festival Fringe-re. Ezután vették fel előbb a Flöz Production, majd a ma is használt Familie Flöz nevet, és tették át székhelyüket a Ruhr-vidéket elhagyva a fővárosba. 2004-ben a színházi kulisszák mögé betekintő Teatro Delusióval tértek vissza Edinburgh-be: a darab – amelyben a 3 szereplő összesen mintegy 30 karaktert formál meg – végig telt házzal futott a fesztivál alatt, azóta pedig Dél-Amerikától Európán és Ázsián át egészen Afrikáig összesen 29 országban, több mint 600 alkalommal láthatta már a közönség.

A Familie Flöz-előadások jellegzetes maszkjai – amelyek egyébként az alapító Hajo Schüler munkáját dicsérik – igencsak egyedi játékmódot igényelnek, hiszen a színészek a szavak és az arcmimika eszköztárát nélkülözve olyan apróságokra kénytelenek hagyatkozni egy-egy karakter megformálásakor, mint a testtartás ellazítása vagy megfeszítése, egy hangosabb levegővétel vagy egy kézmozdulat. Józan ésszel már-már felfoghatatlan, hogyan tud egyazon ember egyik percben még őrült rendőrként, majd fél perc múlva szabadelvű hippiként, újabb perc elteltével pedig már totál futóbolondként színpadra lépni. A színészek egy előadás során átlagosan tucatnyi karaktert formálnak meg, és mindösszesen 20-25 másodperc áll rendelkezésükre, hogy ne csak külsőleg, de szellemiségben is magukra öltsenek egy újabb személyiséget. Ugyan a maszk az egész arcukat eltakarja, a társulat tagjai elárulták, nem lehet tettetni; ahhoz, hogy a közönség is átérezze a mondanivalót, a színészeknek ugyanúgy meg kell élniük karaktereik érzelmeit, mint egy „hétköznapi” darabban.  Ennek a tudományát a 2005 óta évente megrendezett Flöz Sommer Akademie keretében adják át a tanulni vágyó fiatalabb generációknak.

A magyar közönség szinte már családtagként köszöntheti a csapatot, hiszen az élet kezdetével és az elmúlással foglalkozó Infinita, az „alpesi thrillerként” aposztrofált, egy valaha szebb napokat látott hegyi hotel díszletei közt játszódó Hotel Paradiso, valamint Dr. Nest elhagyatott elmegyógyintézete után újabb történettel érkeznek Budapestre. Legfrissebb, Hokuspokus című produkciójuk június első napjaiban debütált Berlinben, és idén a németországi dátumokon kívül csak Magyarországon, a Liszt Ünnep programján lesz látható.  Az egyfajta teremtéstörténetet bemutató produkció legnagyobb meglepetése, hogy ezúttal szó szerint lehull az álarc, és a színészek nemcsak az arcukat, de a hangjukat is felfedik a közönség előtt. Ilyet pedig még a legrutinosabb Flöz-rajongók sem láthattak eddig! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztunnep.blog.hu/api/trackback/id/tr3717919475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

LISZT ÜNNEP NEMZETKÖZI KULTURÁLIS FESZTIVÁL

Hiánypótló ritkaságok és műfajteremtő zenészek a 2024. október 9. és 22. között a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztiválon.

süti beállítások módosítása