Tíz Kurtág György-mű, amit mindenképp ismerned kell

Kurtág György hihetetlenül gazdag életműve nemcsak a 20. század zenetörténetét formálta, de a mai kor zenészeire is erőteljes hatással bír. Fáradhatatlan alkotókedvét mi sem bizonyítja jobban, minthogy nyolcvannégy éves korában fogott neki első operája komponálásának, és hét esztendeig dolgozott rajta. A Samuel Beckett drámája nyomán született Fin de partie várva várt magyarországi premierje mellé most ajánlunk tíz másik Kurtág-művet is, melyek némi betekintést nyújtanak a kortárs magyar zene legendájának munkásságába.     

kurtag_gyorgy_001_c_posztos_janos.jpg

Fotó: Posztós János

József Attila-töredékek, op. 20

A legkisebb apparátusra komponált darab (1982) szoprán hangra készült. A kíséret nélküli, 20 tételből álló ciklus hallatlanul gazdagon tükrözi József Attila és ezzel párhuzamosan Kurtág György művészetének legszemélyesebb vonásait. „A Töredékekkel valahogy olyasmit akartam, hogy létezzen valami, amit odateszek, mint egy röpiratot: ha akarom, szét tudom osztani.”

Kafka-Fragmente (Kafka-töredékek), op. 24

A hegedűre és szoprán énekesre írt, 1987-ben bemutatott darab a maga egyórás időtartamával a leghosszabb Kurtág-mű volt egészen 2018-ig, A játszma vége premierjéig. A kompozícióból több lemezfelvétel készült a legkiválóbb hegedűsök és énekesek közreműködésével. A 40, hosszabb-rövidebb tételből álló ciklus Kurtág egyik legerőteljesebb, legintenzívebb hatású műve.

A boldogult R. V. Truszova üzenetei, op. 17

A Dalos Rimma orosz nyelvű verseire komponált kiszenekari dalciklus fordulat a zeneszerzői pályán, az 1980-as években a darab sikere nyomán figyelt fel a nemzetközi kortárs zenei világ Kurtág művészetére.

Sztélé, op. 33

A nagyzenekari kompozíciót Claudio Abbado mutatta be a Berlini Filharmonikus Zenekarral. „Komolyan megfordult a fejemben, amikor Abbado a Sztélét kérte: hogy a zenekari darab egyetlen akkordból álljon.”

Négy Ahmatova-vers, op. 41

A különleges atmoszférájú kompozíció rendkívüli zenei látomás. Az orosz költő, Anna Ahmatova verseit megzenésítő ciklus premierjére New Yorkban került sor, a Carnegie Hallban.

Hommage à Mihály András – 12 mikrolúdium vonósnégyesre, op. 13

A kamarazene legendás tanárának ajánlott kvartett 1978-ból.

Bornemisza Péter mondásai, op. 7

A protestáns prédikátor-költő szövegeit feldolgozó, énekhangra és zongorára írt kompozíció 1968-ban hangzott el első ízben. Aktualitása jottányit sem változott, sőt!

…Pas à pas – Nulle part… – Poèmes de Samuel Beckett, op. 36

A becketti világszemléletre rendkívüli módon rezonáló Kurtág-zene különösen szép és viszonylag ritkán megszólaló képviselője.

Játékok

Kurtág zenei univerzumának apró építőkövei, mozaikdarabkái, naplóbejegyzései, több füzetbe rendezett zongoratételek sorozata.

…elszunnyadni, – semmi több… (Három dal Tandori Dezső verseire), op. 50

Az opera elkészülte utáni Kurtág-művek centrális darabja, Tandori és Kurtág művészi barátságának zenei emlékműve.

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztunnep.blog.hu/api/trackback/id/tr9018211869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

LISZT ÜNNEP NEMZETKÖZI KULTURÁLIS FESZTIVÁL

Zenetörténeti jelentőségű bemutatók, legendás együttesek, kortárs produkciók idézik meg Liszt szellemiségét 2023. október 11. és 22. között a harmadik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztiválon.

süti beállítások módosítása